Startup – co to takiego?

Startup to firma utworzona przez przedsiębiorcę w celu poszukiwania, walidacji i rozwijania skalowalnego modelu biznesowego. Jakkolwiek ogólne pojęcie przedsiębiorczości odnosi się do wszystkich nowych firm, w tym samozatrudnienia, tak pojęcie startupu dotyczy tylko tej części nowych firm, które docelowo zamierzają rozwinąć działalność na dużą skalę, zdecydowanie wykraczając ponad pracę możliwą do wykonania osobiście przez ich założycieli. Powstanie startupu zwykle wiąże się zazwyczaj z pomysłem jego twórców na rozwiązanie jednego z problemów obecnych na rynku.

Później następuje faza badań rynkowych, tworzenia MVP, będącego swego rodzaju prototypem produktu lub usługi oraz poszukiwania źródeł finansowania. Wstępny etap działania startupu, w którym nie przynosi on dochodów, może trwać relatywnie długo. Proces przygotowania wdrożenia docelowego produktu może potrwać nawet kilka lat i jest to element świadomej strategii firmy.

W początkowej fazie działania startupy borykają się z dużą niepewnością i mają duży wskaźnik niepowodzeń, jednak niektóre z nich odnoszą spektakularny sukces i zyskują ogromną wartość.